VPLIV UMETNE INTELIGENCE NA DIGITALNO ILUSTRACIJO IN GRAFIČNO OBLIKOVANJE


Anita Žerovnik

POTEK RAZISKAVE

Potek raziskovanja teme seminarske naloge se je začel z iskanjem meni zanimivega področja, ki se navezuje na umetno inteligenco. Ko sem se odločila za temo tega besedila, sem začela iskati primarne vire in raziskala podteme, ki jih bi bilo smiselno vključiti v vsebino seminarskega dela. Pri tem sem si pomagala tudi z generativnim modelom Chat GPT 3.5 tako, da sem modelu zastavila vprašanje kako zastaviti zgradbo seminarske naloge na izbrano temo. Iz odzivov sem dobila nekaj idej, ki sem jih vključila kot razdelke v tej nalogi. V nadaljevanju sem na spletu poiskala vire informacij in jih preučila. Informacije sem iskala v strokovnih člankih ter tudi v opisih raznih programov in aplikacij.

Nato se je začel proces pisanja besedila in ustvarjanja vsebine, pri katerem sem velikokrat kakšno temo ali opis dodala ali pa po potrebi odvzela.

Ko sem delo večinoma dokončala sem poiskala še slike, za katere menim, da pomagajo bolje prikazati oziroma opisati obravnavane teme, na koncu pa sem citirala in navedla vse uporabljene vire, pri čemer sem upoštevala ISO standard.

OSNOVNI KONCEPTI IN DEFINICIJE UI

Umetna inteligenca je področje računalništva, ki se ukvarja z razvojem sistemov, ki lahko izvajajo naloge, za katere velja, da običajno zahtevajo človeško inteligenco. Namen razvijanja umetne inteligence je ustvariti računalniške programe, ki se lahko učijo in se prilagajajo na podlagi že pridobljenih izkušenj. To dosegajo s pomočjo strojnega učenja, globokega učenja, naravnega jezikovnega učenja, umetne inteligence na podlagi znanja in robotike.

PREGLED TRENUTNIH APLIKACIJ UI V DIGITALNI ILUSTRACIJI IN GRAFIČNEM OBLIKOVANJU

Med aplikacijami umetne inteligence, ki se pojavljajo na področjih digitalne ilustracije so nedvomno najbolj poznani generativni modeli slikovnih virov, kot na primer Midjourney, Dall-e, s pomočjo katerih lahko ustvarjamo slike na podlagi besedilnih pozivov. Etično sporno je avtorstvo takih slik, saj jih ni ustvaril človek, čeprav nekateri trdijo, da je delo avtorja ustvarjanje ustreznega poziva. Težava teh modelov je tudi v tem, da lahko s pomočjo algoritmov ustvarjajo nove vizualne vsebine na podlagi naučenih vzorcev iz že obstoječih umetniških del. Tako lahko na primer v pozivu napiše, da naj sliko ustvari v stilu drugega avtorja.

Slika 1: Slika ustvarjena z generativnim modelom Midjourney (MoonlightCreationsFr, 2023).

Slika 2: Logotip generativnega modela Midjourney (Tohaomg, 2023).

Slika 3: Generativni model Dalle-e 2 za generiranje realističnih slika (Ryles, 2022).

UI je danes pogosto vključena kot dodatna funkcionalnost v obstoječo programsko opremo in aplikacije za delo z digitalno umetnostjo. UI lahko na primer najdemo v naslednjih aplikacijah:

  • Adobe Sensei – UI uporablja za izboljšanje različnih funkcij v programih Adobe Creative cloud, vključno s programi za digitalno ilustracijo kot sta Adobe Photoshop in Adobe Illustrator. Z vključevanjem UI je v teh programih možno avtomatizirati procese risanja.
  • Procreate – s pomočjo UI ponuja možnost hitre obdelave risb in uporabo različnih učinkov. Podobna orodja vključuje tudi MediBang Paint.
  • AutoDraw – uporablja UI za prepoznavanje risb ter predlaga ustrezen vektorski ris v realnem času.

VPLIVI UI NA PODROČJA DIGITALNE ILUSTRACIJE IN GRAFIČNEGA OBLIKOVANJA

POZITIVNE POSLEDICE

UI orodja, kot so generativni modeli in napredna programska oprema, omogočajo oblikovalcem in ilustratorjem, da ustvarjajo bolj zapletene in vizualno zanimive kreacije z manj truda in v krajšem času. Ta revolucija ne samo da povečuje učinkovitost in produktivnost, temveč tudi spodbuja inovativnost in kreativnost v digitalni umetnosti.

UI omogoča hitrejše iteracije in eksperimentiranje z dizajni. Z uporabo UI orodij lahko oblikovalci hitro generirajo več različic dizajna, kar jim omogoča, da eksperimentirajo z različnimi barvami, oblikami in teksturami brez potrebe po dolgotrajnem ročnem delu. To odpira vrata neomejenim možnostim ustvarjalnega izražanja in inovacij.

UI pripomočki za avtomatizacijo lahko prevzamejo ponavljajoče se in manj ustvarjalne naloge, kot je urejanje fotografij ali ustvarjanje osnovnih postavitev, kar oblikovalcem omogoča, da se osredotočijo na bolj kompleksne in ustvarjalne vidike svojega dela. Ta avtomatizacija ne samo da izboljšuje produktivnost, temveč tudi zmanjšuje možnost napak, ki so pogoste pri ročnem delu.

UI orodja, kot so napredni algoritmi za strojno učenje, omogočajo razvoj personaliziranih dizajnov, ki se lahko prilagodijo specifičnim potrebam in željam uporabnikov. To pomeni, da lahko oblikovalci ustvarjajo bolj relevantne in ciljno usmerjene dizajne, kar je še posebej koristno v oglaševalski industriji in blagovnih znamkah.

NEGATIVNE POSLEDICE IN ETIČNA VPRAŠANJA O UPORABI UI

Vključitev umetne inteligence v nekaj, kar so do pred kratkim opravljali le ljudje, pa seveda prinese številne negativne ali vsaj etično vprašljive posledice. S tem ko je umetnost postala »lažja za proizvodnjo«, se pojavlja vprašanje, v kolikšni meri bo UI zamenjala človeško delo in kaj to pomeni za vse zaposlene na področjih digitalne ilustracije in grafičnega oblikovanja.

Pojavlja se tudi vprašanje avtorstva, saj mnogi generativni modeli uporabljajo algoritme in sisteme, ki so bili trenirani na podlagi neetično pridobljenih podatkov in vzorcev.

Čeprav se nekateri bojijo, da bi lahko avtomatizacija pomenila manjšo potrebo po človeški ustvarjalnosti in spretnostih, trenutni trendi kažejo, da UI ne nadomešča oblikovalcev in ilustratorjev, temveč deluje kot orodje, ki dopolnjuje in razširja njihove sposobnosti. Umetna inteligenca spodbuja sodelovanje med človekom in strojem, kjer oblikovalci usmerjajo in nadzorujejo ta proces.

ZAKLJUČEK

Prihodnost integriranja umetne inteligence v področja digitalne ilustracije ter grafičnega oblikovanja obljublja še večjo avtomatizacijo procesov, izboljšanje personalizacije in povečanje učinkovitosti. UI bo omogočila ustvarjanje še bolj kompleksnih in inovativnih umetniških del ter prispevala k razvoju novih kreativnih pristopov in tehnologij v teh panogah.

Vpliv umetne inteligence na digitalno ilustracijo in grafično oblikovanje je torej večplasten, saj prinaša inovacije, izboljšuje učinkovitost in odpira nove možnosti in priložnosti za ustvarjalno izražanje. Kljub izzivom in pomislekom, ki spremljajo te tehnološke spremembe, je jasno, da UI predstavlja dragoceno orodje za oblikovalce in ilustratorje, ki želijo raziskovati nove meje digitalne umetnosti.

VIRI

BESEDILNI VIRI

Adobe Sensei. 2022. Terrific minds. [Citirano 28. 2. 2024; 17.00]. Dostopno na spletnem naslovu: https://blogs.terrificminds.com/adobe-sensei.

Generativni AI: Ideja za CHATGPT, Dall-E, Midjourney in več. 2023. Unite.ai. [Citirano 28.2. 2024; 17.00]. Dostopno na spletnem naslovu: https://www.unite.ai/sl/generative-ai-ideja-za-chatgpt-dall-e-midjourney-in-ve%C4%8D/.

JANJETOVIĆ, Ljubica, VELIĆ, Tarik in POPA, Mihaela. 2023. Artificial intelligence in graphic design and art – some ethical and aesthetic questions and the need of new theory of art [XII international conference on social and technological development XII međunarodna konferencija o društvenom i tehnološkom razvoju Trebinje]. Junij, 2023 [citirano 28. 2. 2024; 16.00], 371¬ – 376. Dostopno na spletnem naslovu: https://www.researchgate.net/profile/Stefan-Alimpic/publication/375724067_Impulse_Buying_Of_Fashion_Products/links/6558a376b1398a779d99e9fe/Impulse-Buying-Of-Fashion-Products.pdf#page=384. ISSN 2303-498X.

MAROLT, Marjeta in LENART, Gregor. 2021. Tehnološki trendi digitalne preobrazbe. [Technological Trends in Digital Transformation] [znanstvena monografija]. Kranj: Univerza v Mariboru Univerzitetna založba, avgust 2021. [Citirano 28. 2. 2024; 17.00]. Dostopno na spletnem naslovu: https://www.semanticscholar.org/paper/b6311f518543b7869a8e24a2fd5dce6953d1c3c0.

ŠUŠA, Biljana. 2019. Digitalizacija z vidika managementa človeških virov [magistrsko delo v digitalin obliki]. Maribor: Univerza v Mariboru Ekonomsko-poslovna fakulteta, avgust 2019. [Citirano 28. 2. 2024; 18.00]. Dostopno na spletnem naslovu: https://dk.um.si/Dokument.php?id=138476&lang=slv.

Umetna inteligenca. 2023. Evropski svet Svet Evropske unije. [Citirano 27.2. 2024; 17.00]. Dostopno na spletnem naslovu: https://www.consilium.europa.eu/sl/policies/artificial-intelligence/.

What is Adobe Sensei? How Artificial Intelligence Helps Creators. 2022. Photoshop Training Channel. [Citirano 28. 2. 2024; 17.00]. Dostopno na spletnem naslovu: https://photoshoptrainingchannel.com/what-is-adobe-sensei/.

SLIKOVNI VIRI

MOONLIGHTCREATIONSFR. 2023. Fear [digitalna slika na spletu]. [Citirano 28. 2. 2024; 21.00]. Dostopno na spletnem naslovu: https://www.deviantart.com/moonlightcreationsfr/art/Fear-981298056.

RYLES, Gemma. 2022. Dall-E-2 [digitalna slika na spletu]. [Citirano 28. 2. 2024; 22.00]. Dostopno na spletnem naslovu: https://www.trustedreviews.com/explainer/what-is-dall-e-2-4276255.

TOHAOMG. 2023. Midjourney [digitalna slika na spletu]. [Citirano 28. 2. 2024; 21.00]. Dostopno na spletnem naslovu: https://en.wikipedia.org/wiki/Midjourney#/media/File:Midjourney_Emblem.svg.